ביום 18.10.2018 החליט בית המשפט העליון לקבל את ערעורה של הסטודנטית לארה אל-קאסם, המיוצגת על ידי משרדנו, ולאפשר את כניסתה לישראל על מנת לקחת חלק בתכנית בנושא צדק מעברי וזכויות אדם באוניברסיטה העברית בירושלים.

אל-קאסם, סטודנטית אמריקאית בת 22, קיבלה חודשיים לפני בואה לישראל אשרת סטודנט לשנה בקונסוליה הישראלית בפלורידה. ואולם, כאשר הגיעה לנמל התעופה בן-גוריון בתחילת אוקטובר 2018, נמנעה כניסתה לישראל בטענה כי היא פעילה בכירה בארגון הקורא לחרם על ישראל.

בהיותה שוהה ב"מתקן המסורבים" בנתב"ג, ערערה אל-קאסם על ההחלטה ולאחר שעניינה הובא בפני שלוש ערכאות – בית הדין לעררים, בית המשפט המחוזי בתל-אביב ולבסוף בית המשפט העליון בירושלים – הוחלט שהחלטת משרד הפנים איננה יכולה לעמוד.

בית המשפט קבע כי על מנת שניתן יהיה, על פי חוק הכניסה לישראל, למנוע את כניסתו של אדם לישראל, צריך משרד הפנים להראות כי מדובר במי שחבר בהווה בארגון הקורא לחרם על ישראל, ועוסק בכך באופן אקטיבי, רצוף ומתמשך. במקרה זה נקבע שאל-קאסם כבר לא חברה בכל ארגון מסוג זה זמן ממושך ואין עילה לאסור על כניסתה לישראל.

בהקשר זה, קבעה השופטת ענת ברון:

"כאן המקום לבאר, כי מאחר שמעשיה של המבקשת אינם מקימים עילה מספקת לאסור על כניסתה לישראל, הרושם הבלתי נמנע הוא ששלילת האשרה שניתנה לה היא בשל הדעות הפוליטיות שבהן היא מחזיקה. אם זה אמנם המצב, הרי שמדובר בצעד קיצוני ומסוכן, העלול להוביל להתפוררותם של עמודי התווך שעליהם בנויה הדמוקרטיה בישראל."

ובהמשך:

"איננו יודעים מה בלב איש, ובכלל זה מה בליבה של המבקשת וכיצד תנהג בעתיד ולאחר שתחזור לארצה; אלא ששיקולים אלה אינם רלוונטיים לענייננו, שכן בהתאם לסעיף 2(ד) לחוק יש להתמקד במעשיה של המבקשת בהווה – ולא בדעותיה, מחשבותיה או בספקולציות לגבי עתידה."

לקריאת פסק הדין

לכתבה בעיתון "הארץ"