נוהל הטיפול במתן מעמד לבני זוג של ישראלים, לרבות בני אותו מין נועד עבור בני זוג זרים של אזרחים ישראלים או של ישראלים בעלי רישיון לישיבת קבע בישראל השוהים בישראל ואשר חיים במשותף, ללא נישואין (ידועים בציבור) עם אזרחים ישראלים, או עם בעלי רישיון לישיבת קבע בישראל.

הנוהל נועד גם עבור בני זוג זרים, שנישאו או מקיימים חיים משותפים ללא נישואין, עם בני זוגם, מאותו מין, שהם אזרחי ישראל או תושביה.

הבקשה על פי נוהל חיים משותפים תוגש אל לשכת רשות האוכלוסין וההגירה אשר במשרד הפנים הקרובה לאזור מגורי בני הזוג.

נוהל מתן מעמד לבני זוג של ישראלים של משרד הפנים מחייב הצגת מספר רב של מסמכים. ריכזנו בעבורכם את רשימת המסמכים שצריכים להכין אותה טרם הגשת הבקשה:

  1. טפסי הבקשה המתאימים ממולאים וחתומים
  2. תמונות של שני בני הזוג
  3. תעודת הזהות של בן הזוג הישראלי
  4. הדרכון הזר של בן הזוג, תקף לפחות לשנתיים
  5. מכתב הסבר חתום על ידי שני בני הזוג המתאר את הקשר ביניהם
  6. תעודת לידה של בן הזוג הזר, מקורית ומאומתת
  7. תעודה ציבורית של בן הזוג הזר (מקורית ומאומתת) המעידה על שינוי שם במידה והשם שונה
  8. תעודה ציבורית עדכנית ממדינתו של המוזמן (מקורית ומאומתת) המעידה על מצבו האישי – הנוכחי והקודם
  9. תעודת יושר עדכנית של המוזמן (מקורית ומאומתת)
  10. הוכחות לגבי מרכז חיים משותף בישראל: כל דבר אשר מעיד על כנות הקשר ועל קיום מרכז חיים משותף – תמונות משותפות, חוזי שכירות, חשבונות בנק משותפים, מכתבים ממשפחה וחברים
  11. תצהיר של שני בני הזוג, המעיד על אמיתות החומר שהוגש ועל המחויבות להודיע על כל שינוי.

ככלל, מעמדם האישי של שני בני הזוג אמור להיות מסווג כ "פנוי" (רווק, גרוש או אלמן). בני זוג "לא-פנויים" יידרשו להוכיח כי הם נוקטים במאמץ להתיר  את נישואיהם.

על פי נוהל מתן מעמד לבני זוג של ישראלים, במידה ובן הזוג הזר מחזיק ברישיון ישיבה בתוקף, יוארך הרישיון עד לסיום בחינת הבקשה.

בן זוג שאיננו מחזיק ברישיון ישיבה בתוקף לא יורחק עד לסיום בדיקת הבקשה. אם ננקטו צעדי אכיפה כלפי בן הזוג הזר, ייערך בירור על-מנת להחליט על המשך נקיטת צעדי אכיפה או סיומם.

באם בן הזוג מחזיק ברישיון ישיבה בתוקף שקיבל בהליך מדורג מכוח קשר זוגי שנותק, יבוטל רישיון זה ויינתן לו רישיון ישיבה מסוג ב/2 עד לסיום בדיקתה של הבקשה הנוכחית.

Image result for ‫חיים משותפים של בני זוג‬‎

רשות האוכלוסין וההגירה תאשר או תדחה את הבקשה על-סמך בדיקה מקיפה. בדיקה זו עשויה לכלול עריכת ראיון לבני הזוג, בדיקת של כנות הקשר והמשך קיומו, קיום מרכז חיים משותף בישראל והיעדר מניעה ביטחונית או פלילית.

במידה והבקשה נדחתה, נוהל מתן מעמד לבני זוג של ישראלים מאפשר הגשת בקשה חדשה רק בחלוף שנה ממועד מתן ההחלטה האחרונה בנושא.

לאחר אישור הבקשה תוענק לבן הזוג הזר אשרת ב/1 כללית לתקופה של שנה, אשר תאפשר לו הזכות לעבוד בישראל. האשרה תוארך מדי שנה, עד לסך מצטבר של שלוש שנים. לאחר שלוש שנים, ישודרג מעמדו של בן הזוג הזר לתושב ארעי ויונפק לו רישיון ישיבה מסוג א/5 (תושב ארעי), שתוקפו שנה אחת. מדובר בתעודת זהות תקפה למשך שנה, לרבות זכויות סוציאליות וביטוח בריאות לאחר חצי שנה.

מדי שנה, במהלך ההליך המדורג, ייערך ראיון לבני הזוג במשרד הפנים ובדיקות עדכניות לביסוס כנות הקשר והמשך קיומו, קיום מרכז חיים משותף בישראל והיעדר מניעה ביטחונית או פלילית.

נוהל מתן מעמד לבני זוג של ישראלים נחשב לאחד הנהלים הסבוכים ביותר ואנו ממליצים לקבל ייעוץ וליווי משפטי טרם הגשת הבקשה על מנת להכין את כל המסמכים המתאימים ולהיערך לראיונות, ולהגדיל בכך את הסיכויים לאישור הבקשה.

לצפייה בנוהל (מתוך אתר רשות האוכלוסין וההגירה).

משרדנו טיפל ומטפל בבקשות רבות למתן מעמד לבני זוג של ישראלים לרבות לפלסטינים תושבי הגדה המערבית ועזה הנשואים לפלסטינים תושבי מזרח ירושלים או לפלסטינים בעלי אזרחות ישראלית.