הסוגיות העיקריות איתן מתמודדים עורכי דין לענייני עובדים זרים, נגזרות ממעמדם החוקי של העובדים לפי החוק הישראלי.

בניגוד לאזרחים, עובדים זרים אינם זכאים לבחור ולהיבחר לכנסת ולשאת דרכון ישראלי ואינם חסינים מפני גירוש מהארץ; ובניגוד לתושבי קבע ולתושבים ארעיים הם אינם זכאים גם לבחור ולהיבחר בבחירות לרשויות מקומיות וכן לזכויות סוציאליות כגון דמי אבטלה וקצבת נכות. זאת ועוד, רישיון השהייה שלהם בישראל הוא זמני בלבד, ופוקע ברגע שהם עוזבים את הארץ.

עובדים זרים אינם יכולים להיכנס לישראל באופן חופשי. בכל הענפים, חוץ מענף הסיעוד, מעסיק יכול לשכור את שירותיו של עובד זר בהתאם למכסות השנתיות שהממשלה קבעה לענף או האישור שקיבל המעסיק מהמדינה. ענף הסיעוד הוא כאמור יוצא דופן: אין בו מכסות קבועות, והבאת העובדים מתבצעת לפי זכאותו של המטופל. בגלל תלותם של העובדים הזרים ב"חברות תיווך" לצורך היתרי כניסה והשמתם לעבודה בישראל, הם משלמים להן "דמי תיווך".

 

עורכי דין לענייני עובדים זרים מייצגים את לקוחותיהם במגוון תחומים כאשר העיקרי שבהם הוא הסדרת מעמדם של ילדי העובדים הזרים ומניעת הגירוש שלהם אל מחוץ לגבולות מדינת ישראל, ילדי העובדים הזרים נולדו בישראל או הובאו אליה בגיל צעיר  מאוד, רובם דוברי עברית, חשים קשר חזק למדינת ישראל ולהווייתה, ורבים מהם אינם זכאים לאזרחות בארצות המוצא של הוריהם. ואולם, הם גם אינם אזרחי ישראל: מדינת ישראל אינה מאמצת את עקרון הקרקע, ולכן אינה מעניקה אזרחות מכוח לידה לילדי עובדים זרים שנולדו על אדמתה; והם גם אינם עומדים בתנאי ההתאזרחות, בין היתר משום שאינם תושבי קבע.

 

בשל העדר מדיניות הגירה כוללת במדינת ישראל ובשל ריבוי במספר העובדים הזרים המועסקים ללא היתר, עורכי דין לענייני עובדים זרים מסייעים ללקוחות בהנפקת אשרות עבודה שמבטיחה את קבלת מלוא זכויותיהם של העובדים הזרים. מיותר לציין שהעסקת עובד זר ללא היתר הנה עבירה פלילית שעונשה מאסר.

הדרך להנפקת אשרות עבודה בישראל הינה מורכבת ומפותלת והיא דורשת ייעוץ וליווי משפטי של עורכי דין לענייני עובדים זרים. משרדנו מספק סיוע וייעוץ משפטי לעניין קבלת אשרות שהייה בעבור עובדים זרים וילדיהם ומייעצים למעסיקים של עובדים זרים במגוון סוגיות. בנוסף, משרדנו מגן על הזכויות של העובדים הזרים ומטפל בבקשות בהתאם לנוהלי משרד הפנים ומשרד התמ"ת לרבות ערעור על החלטות וניהול הליכים משפטיים.