מ' נולד בשנת 1984 בדארפור, סודן. בשנת 2003 נכנסו אנשי מיליציית הג'נג'וויד לכפרו של מ'- מבקש מקלט מסודן, ערכו בו פוגרום, ושרפו אותו עד היסוד. באותו אירוע נרצח אחיו של מ'. מ' ושארית משפחתו נעקרו מביתם והגיעו למחנה פליטים בסמוך לעיר קאס שבדארפור.

מ' המשיך במנוסתו ולאחר שנים בהם המשיך לברוח מכפר לכפר בתוך סודן, התגבשה אצלו ההכרה שלא יהיה בטוח עוד במדינתו והוא החליט לברוח למצרים.

בשדה התעופה בקהיר פגש את מ' אדם, בשם מוסא, אשר מאוחר יותר התברר כי הוא עוסק בהברחת אנשים לסיני. על אף שכלל לא חשב באותה עת לברוח לישראל, שכנע אותו מוסא כי בישראל יהיה בטוח יותר. לאחר ששילם לו 500$, העביר אותו מוסא לאנשים חמושים שהסיעו אותו, יחד עם פליטים אחרים, לסיני.

במהלך הנסיעה למחנה בסיני נכבל מ' ברגליו לפליטים אחרים. כאשר הגיעו למחנה, שהו שם עוד כ-12 איש, אשר גם הם פותו להאמין שיוברחו לישראל תמורת 500$. עד מהרה התבררה טעותם. מ', והאנשים הנוספים שם, נמכרו לאנשים אחרים בסיני והובאו לבניין בו הם נקשרו בידיהם וברגליהם ונדרשו לשלם עוד כסף רב על מנת שיוכלו להשתחרר. החמושים איימו על מ' וחבריו כי אם לא יעשו כן – יהרגו אותם או יוציאו להם כלייה. מ' והאנשים האחרים נדרשו להתקשר למשפחותיהם בסודן ולבקש שישלחו את הסכום המבוקש.

כאשר טענו מ' והאנשים הנוספים כי אין ביכולתם להשיג את סכום הכסף המבוקש – הוכו בכל חלקי גופם, ונמנעו מהם מזון – לעתים, משך ימים שלמים – ושינה. בעקבות העינויים ובשל מניעת המזון, חלק מאותם אנשים מתו במהלך השהייה במחנה. החמושים לא מיהרו לפנות את המתים והם נותרו לעתים יום שלם בצמוד למי שנותר בחיים. במהלך השהייה במחנה, שברו החמושים את יד ימינו של מ' במכות של אבן גדולה. על אף כאבים עזים מהשבר, המשיכו החמושים לכבול את מ' בידיו.

רק לאחר כחודשיים וחצי עלה בידי משפחתו של מ' לשלוח חלק מהכסף המבוקש דרך מבריח. מספר ימים אחר כך הועלו מ' ושני אנשים נוספים על רכב אשר לקח אותם בסמוך לגבול עם ישראל.

מבקש מקלט מסודן

בפברואר 2012 נכנס מ' לישראל. מאז שנכנס לישראל קיבל מ' אשרת שהייה מסוג 2(א)(5), ואולם בסוף שנת 2015 הוחלט לכלאו במתקן "חולות". בדצמבר 2015 נערך לו שימוע לפני הוצאת "הוראת שהייה" ב"חולות".

במהלך השימוע שנערך לו, החל מ' לספר את סיפור בריחתו מסודן ואת קורותיו בסיני. ואולם, כאשר החל מ' לפרט את העינויים שעבר, המראיין צעק עליו, הטיח בו כי הוא שקרן, ולא אפשר לו להשלים את תיאורו.

על פי החוק, אמור היה המראיין להפנות את עניינו של מ' באופן מידי לטיפולה של משטרת ישראל. זאת, מאחר שתיאורו את קורותיו בסיני אמור היה להעלות את חשדו של המראיין כי מ' הוא קורבן של עבירת סחר בני אדם. על אף זאת, דבר זה לא נעשה. בסיום השימוע הוצאה נגד מ' הוראת שהייה, המורה לו להתייצב במתקן "חולות" ביום 30.12.2015.

בשלב זה פנה מ' למשרדנו, אשר הגיש בשמו ערר לבית הדין לעררים בבאר שבע. לערר צורפה חוות דעת רפואית של פסיכולוגית קלינית בכירה. חוות הדעת קובעת כי בשל היותו קרבן עינויים וסחר בבני אדם מ' סובל מתסמונת פוסט-טראומטית מורכבת וכי "שהייה במתקן כמו "חולות" מהווה סכנה ממשית של ערעור מנגנוני ההגנה השבריריים והלא יעילים שלו ועלולה לדרדר את מצבו הנפשי, שמעורער מזה זמן רב, עד כדי סכנה לחייו או לשפיותו".

בעקבות הגשת הערר, ניתן צו ארעי המעכב את השמתו של מ' ב"חולות". בהמשך, נבחן עניינו של מ' בשנית על ידי רשות האוכלוסין ובוטלה לחלוטין "הוראת השהייה" שהוצאה נגדו וזאת מהטעם שהשמתו ב"חולות" עלולה לפגועה בבריאותו.