שלילת אזרחות ישראלית מעוגנת בחוק האזרחות התשי"ב-1952 וכוללת אפשרות לשלול את אזרחותו של מי שעשה מעשה "שיש בו משום הפרת אמונים למדינת ישראל".

אזרחותו של אדם היא זכות יסוד שממנה נגזרות שאר הזכויות שהוא זכאי להן כחבר בקהילה פוליטית. שלילת אזרחות ישראלית פירושה הפשטת האדם מכל זכויותיו והדרתו אל מחוץ לקהילתו הפוליטית, דהיינו מדינת ישראל.

השיח הפוליטי והציבורי סביב שלילת האזרחות הישראלית, הפך את האזרחות של חלק מאזרחי ישראל, קרי אזרחי המדינה הפלסטינים, לאזרחות על תנאי.

 

שלילת אזרחות ישראלית, הנמצאת בסמכותו של בית המשפט לעניינים מינהליים, משמעה ביטול של מקבץ זכויות הנלוות אליה כגון חסינות מפני הסגרה, הזכות להחזיק בדרכון של המדינה, הזכות להיכנס למדינה, חסינות מפני גירוש, הזכות להצביע ולהיבחר, הזכות לכהן במשרה ציבורית ועוד שורה ארוכה של זכויות הנגזרות מתוקף היותו של האדם אזרח. בנוסף, אדם שאזרחותו נשלל הופך למועמד לגירוש מהמדינה ותלוי בחסדיה של המדינה שאליה יעבור להתגורר.

 

החוק מאפשר שלילה של אזרחות ישראלית גם במקרים של בהם אדם עושה מעשה "שיש בו משום הפרת אמונים למדינת ישראל". ההגדרה של "הפרת אמונים" היא רחבה ביותר וכוללת, בין היתר, ביצוע של מעשה טרור, סיוע או שידול למעשה כאמור או נטילת חלק פעיל בארגון טרור. דהיינו, כל מעשה שכזה, עלול להוביל – ללא קשר לרמת החומרה שלו – לשלילת מעמד האזרחות.

שלילת האזרחות היא, למעשה, עונש נוסף למי שכבר הורשע בעבירה פלילית (ובמקרים מסוימים, מתבקשת השלילה עוד בהיותו של אותו אדם חשוד בביצוע העבירה) ומטרתה היא הרתעה.

נכון לכתיבת שורות אלה, תלויים ועומדים הליכים בפני בתי המשפט לשלילת אזרחות מפלסטינים, בעלי אזרחות ישראלית, שביצעו פיגועים. במסגרת אותם הליכים, נטען נגד החוקתיות של הסעיף בחוק שמאפשר שלילת אזרחות על בסיס "הפרת אמונים" ונגד הנוסח הגורף של החוק בהקשר זה. כן נטען, שהליכי ביטול אזרחות מתנהלים אך ורק נגד אזרחים ערבים, על אף שגם יהודים ביצעו כלפי ערבים פיגועים חמורים לא פחות, שבגינם לא הוגשה אף לא בקשה אחת לביטול האזרחות. מדובר, לכן, באכיפה בררנית של החוק.

במצב של סכנת שלילת אזרחות ישראלית, מומלץ לקבל ייעוץ וליווי משפטי מעורך דין מנוסה ובעל ניסיון בתחום זכויות אדם ואזרח.