בעקבות פגישה שהתקיימה בין שר הביטחון הישראלי ובין ראש הרשות הפלסטינית, הוסכם כי תעודות זהות פלסטיניות (מעמד של תושב קבע בשטחים) יינתנו ל-5,000 בני זוג של פלסטיניים, המחזיקים בדרכונים זרים. בנוסף, הוחלט כי פלסטינים המתגוררים בגדה המערבית והמען הרשום שלהם הוא בעזה – יוכלו לשנות את כתובתם למקום מגוריהם בגדה המערבית, וכך לא יהיו חשופים לגירוש שרירותי לעזה.

 

במקביל להודעה זו, הודיעה הרשות הפלסטינית ביום 30.8.2021 כי פלסטינים ובני זוגם, המחזיקים בדרכונים זרים, והנמצאים כרגע יחד בשטחים, יוכלו לפנות בשלב זה לרשות הפלסטינית בבקשה לקבלת תעודת זהות עבור בני הזוג. בהמשך נראה כי הכוונה היא להרחיב את מתן המעמד גם למי שנמצאים כרגע בחו"ל.

תמונת אחמש+לוגו

משרדנו מייצג רבים מזוגות אלה ונכון להיום תלויות עדיין ועומדות עתירות לבג"ץ, אשר הגשנו נגד המדיניות של ישראל שלא לאשר בקשות לאיחוד משפחות אלא במקרים הומניטריים חריגים.

 

מדובר בצעד קטן בכיוון הנכון. כל בקשה לאיחוד משפחות שמאושרת משמעה שמשפחה שחייה עד כה בפחד ובאי ודאות תוכל להתחיל סוף סוף בחיים של יציבות, שיאפשרו יציאה לחו"ל וכניסה חזרה לשטחים באופן סדיר, עד כמה שניתן. עם זאת, מספר הבקשות בו מדובר בשלב זה הוא קטן מאוד. חמור מכך, הבעיה המרכזית נותרת בעינה: ישראל לא רואה בזכותם של הפלסטיניים לחיי משפחה זכות יסוד, אלא קלף לסחור בו מול הרשות, ומשתמשת בו לחלופין כמקל או כגזר.

 

בכל מקרה, אנחנו נמתין לתשובת המדינה לעתירות שהגענו לבג"ץ, בה היא אמורה להתייחס, בין היתר לעניין זה.

לכתבה מ"Times of Israel" בעניין זה:

https://www.timesofisrael.com/gantz-announces-plans-to-legalize-thousands-of-undocumented-palestinian-spouses/

הודעת הרשות הפלסטינית - 30.8.21