כידוע לכולנו, העולם מתמודד כיום עם משבר נגיף הקורונה. התמודדות זו מעלה, בין היתר, שאלות רבות באשר לכניסתם של בעלי אזרחות זרה (כלומר, מי שאינם אזרחי ישראל או מי שמחזיקים בתעודת זהות פלסטינית) לשטחי הגדה המערבית, שהייתם בהם ויציאתם מהם.

משרדנו, המייצג רבים ממי שמחזיקים באזרחות זרה וחיים בשטחים, פנה ביום 24.3.2020 למינהל האזרחי ולמתאם הפעולות בשטחים (המתפ"ש) בדרישה כי תוקפן של אשרות הביקור והשהייה או רישיונות הביקור בהם מחזיקים אותם אזרחים, יוארך באופן אוטומטי, וזאת עד לתום תקופת החירום בעקבות משבר נגיף הקורונה.

עוד דרשנו כי מי מאנשים אלה המבקשים לצאת מהשטחים יורשו לעשות כן דרך מעברי הגבול בישראל, בכללם נמל התעופה בן-גוריון. זאת, מבלי שיאלצו להגיש מראש בקשה – הליך שעלול לארוך שבועות. בהקשר זה ביקשנו כי עצם המעבר בישראל לצורך יציאה לחו"ל לא ייחשב כהפרה של תנאי האשרה בה הם מחזיקים.

49629062018_1fd94c0bdd_q

(Image credit: http://nursingschoolsnearme.com)

לבסוף דרשנו כי מצב החירום לא ימנע כניסה לשטחי הגדה ממי שהם בעלי משפחות ו/או עבודה בשטחים, וכן ממי שכניסתם לשטחים תואמה מראש, ומי שמחזיקים באשרה או ברישיון ביקור בתוקף. זאת, על מנת להימנע עד כמה שניתן מפגיעה קשה בזכות לחיי משפחה, בזכות לחופש עיסוק ופרנסה, ובמרקם החיים בשטחים בכללותו. עוד ביקשנו, כי לאור ההגבלות הקשות בכניסה לירדן (ובפרט סגירתו כיום של נמל התעופה בעמאן), תתאפשר כניסתם של בעלי אזרחות זרה לשטחים דרך מעברי הגבול בישראל, בכללם נתב"ג, במגבלות ההכרחיות.

אנו ממתינים כעת לתשובת המינהל האזרחי והמתפ"ש.