כתוצאה ממשבר נגיף הקורונה, עמו מתמודד כיום העולם, עולות שאלות רבות באשר לכניסתם של בעלי אזרחות זרה (כלומר, מי שאינם אזרחי ישראל או מי שמחזיקים בתעודת זהות פלסטינית) לשטחי הגדה המערבית, שהייתם בהם ויציאתם מהם.

משרדנו, המייצג רבים ממי שמחזיקים באזרחות זרה וחיים בשטחים, פנה ביום 24.3.2020 למינהל האזרחי ולמתאם הפעולות בשטחים (המתפ"ש) בדרישה כי תוקפן של אשרות הביקור והשהייה או רישיונות הביקור בהם מחזיקים אותם אזרחים, יוארך באופן אוטומטי, וזאת עד לתום תקופת החירום בעקבות משבר נגיף הקורונה. כן דרשנו לאפשר לאזרחים אלה להיכנס לשטחים ולצאת מהם דרך מעברי הגבול בישראל, בכללם נמל התעופה בן-גוריון.

ביום 31.3.2020 התקבלה תשובתו של מתאם הפעולות בשטחים, ובה נקבעו ההנחיות שלהלן:

  • "זר ששהה כחוק באזור על פי אשרה, עד ליום 12/03/20, ותוקף האשרה שלו פג בתקופה הנוכחית, תוארך אשרתו באופן ממוחשב עד ליום 30/06/020 (ככל שהנחיות החירום ימשכו, יעודכן בהתאם). ככל שמדובר בזרים השוהים באזור כדין ברישיונות ביקור, שתקפם עד ליום 12/03/20, הם לא ייחשבו כמי ששוהים באזור שלא כדין, אם ישהו באזור עד ליום 30/06/20.
  • זר המחזיק באשרה המוגבלת לאזור יהודה ושומרון בלבד, ונכנס לישראל לצורך יציאה לחו"ל דרך נתב"ג בתקופה זו, לא ייחשב כמפר את תנאי האשרה. עם זאת, יובהר כי עליו לפעול על פי הנחיות החירום המחייבות, בכל הנוגע לתנועה בישראל, לנסיעה לנתב"ג ולמדיניות הטיסות לחו"ל.
  • בעת הזו, לא מתאפשרת כניסת זרים לישראל, למעט מקרים חריגים שייבחנו בקפידה באמצעות פניה לנציגויות ישראל בחו"ל. ככל שכניסתם לישראל תאושר, תתאפשר כניסתם לשטחי האזור, בכפוף להעדר מניעה מצד הרשות הפלסטינית".

 

יצוין, כי המתפ"ש הדגיש כי הנחיות אלה ניתנות לשינוי בהתאם להנחיות ולעדכונים החדשים ממשרד הבריאות בישראל וממשלת ישראל.

משרדנו ימשיך לעקוב אחר יישום ההנחיות הללו ויפנה בשנית למתפ"ש, במידת הצורך.

ניתן לפנות למשרדנו בכל שאלה הקשורה בנושאים אלה.

49629062018_1fd94c0bdd_q

Image credit: http://nursingschoolsnearme.com/

תשובת מתפש בעניין אשרות, כניסה ויציאה בימי קורונה – 31.3.20