כידוע לכולנו, העולם מתמודד כיום עם משבר נגיף-הקורונה. התמודדות זו מעלה, בין היתר, שאלות באשר לשהיית אזרחים זרים בישראל.

ביום 5.4.2020 פנה משרדנו לרשות האוכלוסין וההגירה בעניינם של ארגונים בינלאומיים העובדים בישראל ובשטחים. בארגונים אלה עובדים, בין היתר, אזרחים זרים, השוהים בישראל ובשטחים בהתאם ל"נוהל הטיפול בכניסת עובדים בינלאומיים של ארגונים הומניטריים לא ממשלתיים לשטחי מדינת ישראל". נוהל זה קובע הליך דו-שלבי, בו יש לקבל ראשית את המלצתו של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים להעסקת העובד בישראל ובשטחים, ובהמשך, יש לבקש את אישורה של רשות האוכלוסין.

בפנייתנו, ביקשנו כי רשות האוכלוסין תבהיר את הנהלים באשר לאותם אזרחים זרים, המחזיקים באשרות תייר עם רישיון עבודה בישראל (ב/1), והמבקשים בימים אלה, של תקופת החירום בשל משבר נגיף-הקורונה, להאריך את תוקף האשרות. עוד ביקשנו כי יובהר עניינם של עובדי הארגונים, אשר כבר הגישו בקשות למשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים אך טרם קיבלו אשרות ב/1. לבסוף, ביקשנו לקבל הבהרה לגבי אשרותיהם של בני משפחתם של עובדי הארגונים, השוהים איתם יחד בישראל באשרת תייר רגילה (ב/2).

ביום 7.4.2020 התקבלה תשובתה של רשות האוכלוסין, הקובעת:

  1. עובדי ארב"ל (ארגונים בינלאומיים) המחזיקים ברישיון שהייה מסוג ב/1 כללי כלולים בארכה הגורפת שהכריז עליה שר הפנים, ורישיונם הוארך עד לתאריך 30.6.2020.
  2. בני משפחה של עובדי ארב"ל שיש ברשותם רישיון ישיבה מסוג ב/2, עליהם לגשת לאחת מלשכות רשות האוכלוסין הפתוחות בתקופה זו ולהגיש בקשה מסודרת על פי הנוהל. במקרים בהם פג תוקף הרישיון בשבועות האחרונים ולא היה ביכולתם להגיש בקשה, תקופה זו לא תילקח בחשבון כמי ששהה בארץ שלא כחוק.
  3. החלפת רישיון מ-ב/2 ל-ב/1: יש להגיש בקשה בהתאם לנוהל ובכפוף לאישור של משרד הרווחה. מקרים שהרישיון פג וטרם התקבל האישור, תקופה זו לא תחשב כמי ששהה בארץ שלא כחוק.

מכתב מרשות האוכלוסין – אשרות ארבל בתקופת החרום – 7.4.20

ניתן לפנות למשרדנו בכל שאלה בעניין זה.

49629062018_1fd94c0bdd_q

Image credit: http://nursingschoolsnearme.com/