ביום 23.6.2022 עתר משרדנו לבג"ץ לביטולו (או לתיקונו) של הנוהל העוסק בכניסתם של בעלי דרכונים זרים לשטחי הגדה המערבית, ושהייתם בהם. "נוהל כניסה ושהייה של זרים לאזור יהודה ושומרון", אשר פרסם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, מתיימר להסדיר את כל הנושאים, הפרוצדוראליים והמהותיים, בכל הקשור לכניסת אזרחיהן של מדינות המקיימות יחסים דיפלומטיים עם ישראל – לשטחי הגדה המערבית, שהייתם בגדה, והסדרת מעמד הקבע שלהם.

הנוהל, אשר פורסם ביום 20.2.2022 והמחזיק 46 עמודים (ללא נספחים), החליף נוהל קודם בן 3 עמודים בלבד ("נוהל כניסת זרים לשטחי איו"ש"), אשר תיקונו נדרש במסגרת עתירה קודמת שהגיש משרדנו לבית המשפט העליון. באופן פרדוקסלי, דווקא הנוהל החדש מחמיר הרבה יותר את מדיניות האשרות המוצאות לזרים בשטחים וההסדרה של מעמדם בהם. זאת, עד כדי פגיעה קשה בזכות לחיי משפחה של אלפי משפחות בשטחים, בזכות לחינוך, לפרנסה, לבריאות ולתרבות של תושבי השטחים.

פגיעה נרחבת זו בזכויות אדם מתאפשרת בנוהל החדש, בין היתר באמצעות נטילת סמכויותיה של הרשות הפלסטינית שניתנו לה במסגרת הסכמי אוסלו. כך, בעוד הסכם הביניים הישראלי-פלסטיני משנת 1995 קובע כי הרשות הפלסטינית היא הגוף שאמור לבחון בקשות למתן מעמד קבע בשטחים ובקשות למתן אשרות עבודה – דווקא ישראל היא שתבחן בקשות אלה, על פי הנוהל, וזאת תוך הצבת מגבלות ומכשולים שהופכים במקרים רבים את ההסכם לאות מתה.

تأشيرات الدخول لإسرائيل

דוגמא בעייתית במיוחד היא התערבותו הקשה של הצבא, על פי הנוהל, בזכות לחינוך של תושבי השטחים ובחופש האקדמי של האוניברסיטאות לקבוע מי יהיו המרצים הזרים שיילמדו בהן, מה יהיה מספרם, באיזו פקולטות הם יילמדו, לאיזו תקופה, ומי יהיו הסטודנטים הזרים שילמדו בהן. זאת עושה הצבא על ידי קיצור משמעותי של התקופות במהלכן רשאים מרצים זרים ללמד בשטחים, קביעתן של "תקופות צינון" ארוכות, במהלכן יאלצו המרצים לחזור לארצות מוצאן, ובאמצעות קביעת מכסות. וכל זאת ללא כל עילה מוצדקת ותוך הפרת כללי המשפט הבינלאומי ההומניטארי החלים על המפקד הצבאי, והמחייבים אותו לפעול לטובתה של האוכלוסייה הכבושה.

משרדנו עתר בשם המוקד להגנת הפרט, ובשם 19 עותרים פרטניים, המהווים רק מספר דוגמאות של מי שייפגעו באופן קשה מכניסתו הצפויה והמיידית של הנוהל לתוקף. עותרים אלה, ורבים אחרים כמותם, זקוקים נואשות לסעד אשר ימנע את החלת הנוהל החדש, עד לתיקונו במספר רב של תחומים, כפי שדורשים העותרים.

העותרים דורשים להקפיא את כניסתו של הנוהל לתוקף, הצפויה ליום 4.7.2022, עד למיצוי ההליכים בעתירה.

לפנייתנו לצבא מיום 24.3.2022

לכתבתה של עמירה הס בעיתון "הארץ"